Verkenners zijn jongens en meiden van 11 t/m 15 jaar. Wij zijn te vinden in het bijgebouw van de boerderij, de “Hooiberg”. Niet dat daar ooit hooi in heeft gezeten, maar hij is wel 6 kantig. Momenteel bestaat de groep uit ongeveer twintig jeugdleden en zes leiding. Wij hebben opkomst op zaterdagmiddag van 14.00 tot 16.30 uur.

Patrouilles
De groep is opgedeeld in patrouilles. Iedere patrouille heeft zijn eigen dierennaam. Binnen de patrouille heeft de patrouilleleider de leiding. Hij of zij wordt hierbij geholpen door de assistent patrouilleleider. In ons clubhuis heeft iedere patrouille een eigen hok dat zij zelf mogen inrichten. In dit hok kunnen de patrouilles zitten en voor/na de opkomst nog even 'chillen'.

Spellen
Tijdens onze activiteiten gaan we vaak naar de Kennemerduinen die op een steenworp afstand van ons terrein ligt. In de duinen doen wij veel leuke spellen zoals Hollandse Leeuwen, potje vergif, trefbal, voetbal, vlaggenroof, vlotten bouwen, stoeien met de leiding etc.

Scouting technieken
Ook worden veel van de typische Scouting-technieken aangeleerd bij de verkenners. Zo leren ze bijvoorbeeld om met behulp van houten palen en touw een kampkeuken, toren of vlot bouwen, hoe je op een veilige manier een goed vuur kunt maken, hoe je moet omgaan met kaart en kompas, hoe je veilig met een zakmes omgaat en wat je moet doen bij eenvoudige verwondingen. Twee keer per jaar houden we een weekend. In het eerste weekend slapen we in ons eigen clubhuis en in het tweede weekend gaan we ergens kamperen in voorbereiding op het zomerkamp.

Wedstrijden
We doen ook altijd mee aan de Regionale Scouting Wedstrijden van de regio Haarlem. Als we daarmee winnen mogen we ons op landelijk niveau meten met andere verkenners. Tijdens deze wedstrijden worden onze vaardigheden in het bouwen van keukens, het koken, het lopen van een route en het uitvoeren van verschillende spelletjes en creatieve opdrachten getest.

Zomerkamp
Aan het eind van elk seizoen gaan we ergens in Nederland op zomerkamp. Op zomerkamp slapen wij in tenten, koken wij in onze zelf gemaakte keuken en worden we midden in de nacht op een vreemde plek gedropt. We moeten dan zelf terug zien te komen… Daarnaast doen we dingen zoals hikes lopen (halverwege slapen onder een zeiltje..) , zwemmen, kampvuur maken en meer. Eens in de vier jaar gaan we naar de Haarlem Jamborette. Dit is een internationaal zomerkamp dat gehouden wordt in Spaarnwoude. Hier komen verkenners van over de hele wereld naar toe. Samen met deze verkenners ondernemen we dan 10 dagen lang allerlei leuke en spannende activiteiten.

Contact met de Verkenners kan je opnemen via het contactformulier of door een email te sturen aan verkenners@scoutingelswout.nl. Natuurlijk kunt u de leiding ook gewoon aanspreken voor of na de opkomst. De koffie staat vanaf 13.45 klaar!

De leiding van de verkenners

Floor Tobben (teamleider)

Ardine Lanfermeijer (teamleider)