Samenleving

Scouting en de samenleving zijn onlosmakelijk verbonden. In ons programma brengen we respect bij voor de natuur, maar ook voor elkaar en de omgeving in het algemeen. Zo besteden we jaarlijks aandacht aan de dodenherdenking en bevrijdingsdag, maar gaan we bijvoorbeeld ook wel eens zwerfafval opruimen. Onze groep is hier zeker niet de enige in, zeer veel scoutinggroepen zijn actief betrokken bij (nationale) herdenkingen of het onderhoud van lokale monumenten.

Bevers

De bevers zijn nog erg jong, maar toch denken we al na over wat het betekend om een scout te zijn. Je zorgt goed voor de natuur en anderen! Waarom is dit zo en wat is slecht voor het milieu? Omgang met elkaar en recyclen zijn twee van de grootste onderwerpen bij de bevers als we het hebben over 'samenleving'!

Welpen

Ook onze oudste welpen lopen elk jaar mee met de stille tocht op 4 mei. Veder denken de welpen na over wat ze als groep, maar ook individueel kunnen doen om hun impact op de natuur te verkleinen. Vaak staat er op kamp ook nog een leuk museum of een vette tentoonstellingen op het programma!

Verkenners

Als verkenner loop je natuurlijk mee met de stille tocht op 4 mei. Maar daarnaast houd je je op andere manieren bezig met de samenleving, bijvoorbeeld door kennis te vergaren in een museum, een dag zwerfafval op te ruimen of na te denken over de impact van mensen op dieren en planten.

Rowans

Wanneer je rowan bent, dan draag je graag je steentje bij aan de samenleving. Dit doe je bijvoorbeeld door collecte te lopen voor Jantje Beton, of door mee te helpen met andere (maatschappelijke) initiatieven. Op zomerkamp neem je kennis van buitelandse culturen door een museum te bezoeken of door je te mengen met de lokale bevolking.