Rowans (15 t/m 19 jaar) houden van pittige, gezellige en avontuurlijke activiteiten die zich zowel binnen als buiten afspelen. Wekelijks komen zij samen op vrijdagavond. Daarnaast organiseren zij zelf een (internationaal) zomerkamp en weekenden.

Hoe gaat het er aan toe bij de rowans?
Ben je tussen de 15 en 19 jaar, dan zit je bij de rowans. Bij de rowans zitten dus de oudste jeugdleden van de vereniging! Deze groep heeft op vrijdagavond opkomst in de hooiberg en verzint daar zelf activiteiten om te doen; de rowans hebben dan ook geen leiding maar begeleiding. De groep bestaat gemiddeld uit ongeveer 10 leden die samen allerlei activiteiten ondernemen. In de zomervakantie is de expeditie waar de rowans 10 dagen op kamp gaan, meestal ergens in het buitenland.

Wat organiseren ze zo al?
Tijdens een normale opkomst kunnen allerlei activiteiten worden gedaan: Dit kan een opkomst zijn in de hooiberg waar een spelletje wordt gespeeld, maar de rowans doen ook vaak dingen buiten (de deur). Zo is er vorig jaar een heuse hot tub gebouwd. Ook dingen als lasergamen, karten, paintball, een dropping of bowlen zijn geliefde avondactiviteiten. Omdat deze activiteiten niet gratis zijn, proberen de Rowans zelf wat geld bij te verdienen door dingen te ondernemen. Jaarlijks lopen zij collecte voor Jantje Beton en als het vriest in de winter verkopen zij koek-en-zopie bij de Oosterplas. In 2015 hebben zij voor het eerst op Koningsdag hotdogs en drankjes verkocht, wat achteraf ook een succes bleek.

Begeiding krijgen, leiding zijn
Veel rowans zijn zelf ook leiding bij een andere speltak, voornamelijk de bevers en welpen. Zo kunnen zij de ervaring die ze opdoen bij het zelf organiseren van opkomsten weer gebruiken bij het leidinggeven aan jongere speltakken. De begeleiding van de rowans ondersteunt en geeft tips bij het organiseren van opkomsten en kampen.

Contact met de rowans kan je opnemen via het contactformulier of door een email te sturen aan rowans@scoutingelswout.nl.

De begeleiding van de rowans

Ewald Landstra (teamleider)

Piter Miedema