Geschiedenis

Scouting (wereldwijd) begon in 1907 door toedoen van Sir Robert Baden-Powell (ook wel "B-P" genaamd). Scouting in Nederland begon in 1910. In dat jaar werden de eerste Verkenners-troepen gevormd in een paar steden.

De eerste landelijke organisatie werd ook in 1910 opgericht: de Nederlandse Padvinders Organisatie. De NPO ging in 1915 samen met de Nederlandse Padvinders Bond en heette van toen af De Nederlandse Padvinders (NPV). De NPO en NPV waren voor jongens van alle godsdiensten, maar desondanks richtten de Rooms-katholieken hun eigen organisatie op in 1938, de Katholieke Verkenners, hoewel de twee organisaties op veel gebieden samenwerkten.

Scouting voor meisjes begon in 1916 met de oprichting van het Nederlands Meisjes Gilde, later omgedoopt tot Nederlands Padvindsters Gilde (NPG). Deze werd later gevolgd door een aparte Katholieke organisatie, de Nederlandse Gidsen Beweging.

Hoogtepunt van de voor-oorlogse geschiedenis van Scouting in Nederland was de 5e Wereld Jamboree die in 1937 werd gehouden te Vogelenzang (Noord Holland; Bloemendaal). Dit was tevens de laatste Wereld Jamboree waar B-P zelf nog bij was (hij overleed in 1941).

Gedurende de 2e Wereld Oorlog werden alle Scouting activiteiten verboden door Nazi-Duitsland, maar veel Scoutinggroepen gingen in het geheim door, en veel Scouts gingen bij het verzet of hielpen anderen door de verschrikkingen van de oorlog heen.

Na de oorlog kwam Scouting snel weer terug en werd weer net zo populair als voor de oorlog. In 1973 zijn NPV, NPG, KV en NGB gefuseerd tot een organisatie genaamd Scouting Nederland. De Engelse naam Scouting werd toen gekozen om niet de voorkeur te hoeven geven aan de naam van een van de oorspronkelijke organisaties.

Bloemendaalsch weekblad, 1939

Elswoutgroep

Van oorsprong had scoutinggroep Elswout haar hoofdkwartier boven het koetshuis aan de Elswoutlaan, nummer 3. Na diverse omzwerving zijn we sinds 1939 gevestigd in een oude boerderij bij de ingang Bleek en Berg van het nationale park Kennermerduinen.

Onze mountiestam is een van de oudste stammen van Nederland. Onze groep is opgericht omstreeks 1932 en bestaat uit bevers, welpen, scouts, rowans en een stam. De hele groep bestaat momenteel uit ongeveer 75 Ă  90 man.

Waar wij voorheen, net als alle 'padvinders', alleen uit jongens bestonden, zijn wij tegenwoordig een gemengde groep. We proberen de verhouding jongens/meisjes zowel bij de jeugdleden als bij de leiding zoveel mogelijk in evenwicht te houden.