Speltakken

Bij scouting zijn de leeftijden onderverdeeld in 'speltakken'. Elke speltak heeft eigen leiding, maar we zijn uiteraard samen één vereniging en leidingteam. Ben je te oud geworden voor de speltak? Dan 'vlieg je over'! Dat klinkt allemaal heel spannend, maar je familie en vrienden mogen hierbij aanwezig zijn om je te steunen.

In de basis doen alle speltakken hetzelfde, namelijk een invulling met allerlei gave activiteiten welke passen in het scouting gedachtegoed. Onze leiding probeert een doorlopende leerlijn te creëren, zodat jouw opgedane ervaring bij alle speltakken van pas komt. Zo wordt het nooit saai en kunnen de jongere kinderen leren van de oudere kinderen.

De indeling die scouting Nederland hanteert is als volgt:

Ben je op een gegeven moment te oud geworden voor de jeugdspeltakken, dan ga je over naar de 'stam'. Deze groep bestaat uit alle leden van 19 jaar en ouder. Een deel van de stam is vrijwilliger, bijvoorbeeld als leiding of als bestuurslid. De stamleden hebben geen vaste opkomsten meer, maar organiseren zelf hun activiteiten. Meestal hebben zij ééns per maand een activiteit, ook gaan ze elk jaar een weekend weg.