Pionieren

Als we bij scouting iets gaan knopen, dan noemen we dat pionieren. Tijdens opkomsten besteden we aandacht aan de basisknopen welke nodig zijn om een bouwwerk te maken. Deze bouwwerken kunnen 'gewoon leuk'  zijn, maar ook nuttig. Zo pionieren de verkenners voor hun kampen zelf een 'keuken' waarin ze kunnen koken, eten en chillen.

Bevers

Kan jij al goed je veters strikken? Heb je ooit een bouwwerk gemaakt met sateprikkers en marshmellows? Dit zijn dingen die we wel eens met de bevers doen. Echt pionieren ga je vooral later pas doen, maar een beetje nadenken over waarom driehoeken zo sterk zijn en hoe je simpele knopen maakt, zoals de platte knoop, maar ook je veters, doe je bij de bevers!

Welpen

Alhoewel de welpen nog niet echt pionieren, leren zij wel al de basisknopen die ze later bij de verkenners zullen gebruiken. Met deze knopen zullen ze later van alles maken, van een keuken tot aan een katapult!

Verkenners

Als verkenner is pionieren één van de échte scoutingtechnieken die je aangeleerd krijgt. Let goed op! Want hoe beter je de belangrijkste knopen kent, hoe steviger je keuken staat tijdens je zomerkamp. Ja dat lees je goed; op zomerkamp pionieren de verkenners zelf een keuken waarop zijn de hele week koken, eten, afwassen en chillen.

Dit is net als hiken, koken een belangrijk onderdeel van de (Regionale) Scouting Wedstrijden, waar we jaarlijks aan mee doen.

Rowans