Bij Scouting heten kinderen van 5 t/m 7 jaar bevers. Bevers herken je aan hun rode blouse. Verder dragen ze net als alle andere scouts een das en ze hebben hun eigen plek in het clubhuis, de beverburcht. Zo horen ze er echt bij.

Onze bevers komen elke zaterdag samen van 14:00 tot 16:30. Omdat de bevers nog klein van stuk zijn gaan ze aan het einde van het jaar, niet zoals de oudere kinderen een week op kamp, maar houden ze een logeerweekend. Een nachtje van huis is tenslotte al heel spannend.

Een opkomst bij de bevers
De bevers beginnen hun opkomst door om twee uur samen te openen met het Beveropeningslied. De verdere opkomst bestaat voor het grootste deel uit samen spelletjes doen in de duinen en (wanneer het weer wat minder is) knutselen in de beverburcht. De bevers drinken samen limo en hebben meestal nog wat tijd om samen op het scoutingterrein te spelen. Als het half vijf is sluiten we gezamenlijk af met de Elswout-yell.

Het themaverhaal
Bevers houden van spelen, ze spelen het scoutingspel volgens het thema Hotsjietonia. In het dorp Hotsjietonia is de hoofdpersoon het kind Stuiter. Stuiter speelt met vriendjes in het dorp Hotsjietonia. De andere spelfiguren zijn de inwoners van het dorp. De bevers kunnen zich gemakkelijk met deze spelfiguren identificeren. Ze gebruiken hierbij hun fantasie en dat levert weer een bijdrage aan hun ontwikkeling

De bevergebruiken
Net als bij oudere scouts kennen bevers hun eigen gebruiken. Ze worden bevermanieren genoemd. Bevermanieren liggen echter niet vast. Ze zijn speels en bevorderen vooral het groepsgevoel. Zo leren de bevers spelenderwijs samen te werken. De bevers hebben net als de andere speltakken een eigen wet. De Beverwet gaat als volgt: Ik ben een bever. Wat bevers doen, doen we samen.

De wachtlijst
De bevers hebben op dit moment een wachtlijst. We proberen natuurlijk om zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven, maar vanwege veiligheid en groepsdynamiek houden wij een groepsgrootte van maximaal 16 kinderen aan. Aan het begin van ieder seizoen is er ruimte voor nieuwe kinderen, soms ook gedurende een seizoen. Daarbij proberen we zoveel mogelijk het evenwicht tussen leeftijden en jongens en meisjes te bewaren. Onze tip: geef je kind op tijd op voor de wachtlijst, anders is het helaas mogelijk dat we hem of haar niet bij de bevers kunnen plaatsen! Broertjes en zusjes hebben altijd voorrang, dus zit er al een broertje of zusje op scouting bij ons, dan heb je geen last van de wachtlijst!

Contact met de bevers kan je opnemen via het contactformulier of door een email te sturen aan bevers@scoutingelswout.nl. Natuurlijk kunt u de leiding ook gewoon aanspreken voor of na de opkomst. De koffie staat vanaf 13.45 klaar!

De leiding van de bevers

Piter Miedema (Teamleider)

Tessa der Kinderen