Clubhuis

Ons clubhuis is de prachtige 400 jaar oude Boerderij en de Hooiberg, aan de Bergweg 3 in Bloemendaal. Naast de HBS-hockey/BVC-voetbalvelden en tegenover de ingang van de Kennemerduinen. Dat is onze achtertuin. Daar doen we meestal leuke, rare of ruige spellen. Een goed kampvuur in onze enorme vuurkuil hoort er natuurlijk ook bij.

Geschiedenis
In 1627 wordt een Pieter Gillesz Malefijt genoemd, als lijnwaadbleker op blekerij Bleek en Berg. De oorspronkelijke linnenblekerij werd begin 19de eeuw steeds minder rendabel en er werd een klein buitentje gesticht waarbij de oorspronkelijke boerenwoning ging veranderen tot ‘herenhuizinge’, compleet met boomgaard, moestuin en sterrenbos.

Het ging de eigenaars niet goed en in de loop van de jaren werd het buiten opnieuw boerenwoning en ging het langdurig in de verhuur als jachthuis. In 1879 werd het gekocht door Willem Borski die er zijn Elswoutse bezittingen mee vergrootte. Onder de vele pachters was het de familie Bulters die er langst heeft gewoond. Het huidige gebouw verkeert in originele staat.

De boerderij is een langhuistype. Een laag gebouw met topgevels. Op het dak is een luidklok en de datering zou liggen in de 17e of 18de eeuw. Vanaf 1939 was het gebouw een vast honk voor de Scoutinggroep Elswout. Eind 1959 verwierf de gemeente Bloemendaal het eigendom.

Door de jaren heen is een deel van het gebouw altijd permanent bewoond geweest. Eerst door mevrouw Kranenbeurg, later door Hilde Groen. Sinds 2019 is de boerderij volledig in gebruik door de Elswoutgroep.

Artikel uit het Haarlems dagblad, 6 juni 1972:

Artikel Haarlems Dagblad 1972 over mevrouw Kranenburg