Veilig & Gezond

Hoe ga je (niet) om met een vlam in de pan? Hoe leg je een verband goed aan? Waarom is het belangrijk iedereen te respecteren en normaal met elkaar om te gaan? Wanneer is een stukje kip gaar?

Allemaal onderwerpen waar aandacht aan besteed wordt. Soms als een echt thema, bijvoorbeeld voor een EHBO-insigne. Maar ook tijdens andere activiteiten is dit een altijd aanwezig aandachtsgebied.

Bevers

De bevers leren veel over veiligheid en gezond! Zo hebben we laatst een maand lang alleen maar geleerd over de verschillende hulpdiensten, waarna de brandweer zelfs langsgekomen is om de wagen te laten zien! Persoonlijke veiligheid hebben we het ook over, hoe snij je dingen veilig? We oefenen met het snijden van voedsel en met het scherp maken van een punt op een stok. De grootste les? Altijd van je af snijden!

Welpen

Veiligheid en gezond is een van de kernelementen van een scouting- kamp of activiteit. Tijdens opkomsten of weekenden leren de welpen bijvoorbeeld de basis van EHBO, veiligheid rondom kampvuren en zakmessen. Hierdoor leren de welpen niet alleen hele vette dingen, maar ook hoe je deze vette dingen veilig kan uitvoeren!

Verkenners

Alles dat je bij de verkenners doet.. moet natuurlijk ook nog een beetje veilig en gezond zijn. In spelvorm bespreken we bijvoorbeeld hoe een virus of bacterie zich kan verspreiden door een groep. Of we vragen stamleden met een artsen diploma om een beginners EHBO cursus te geven. We behandelen dit niet op wekelijkse basis als los onderwerp, maar is bijna altijd onderdeel van wat we doen.

Rowans