Kampvuur

Wat is scouting zonder kampvuur?! Maar hoe maak je eigenlijk een goed kampvuur? Naast dat een kampvuur gezellig is, geeft het ook warmte en de mogelijkheid iets te koken of bakken. Dit is natuurlijk heel prettig bij het kamperen. Om een mooi kampvuur te kunnen maken, heb je uiteraard ook uitleg nodig over veiligheid en bijvoorbeeld over het hakken van hout.

Bevers

Hoe maak je vuur en wat zijn de belangrijkste onderdelen van een vuur? Dit leer je bij de bevers. We leren over de gevaren van vuur en we oefenen met het aansteken van waxinelichtjes. Ook leren de bevers dat je goed moet opletten met vuur maken rondom droogte of gras. Echt vuur maken doen we nog niet, maar de basis wordt gelegd!

Welpen

Gezellig liedjes zingen rond het kampvuur en marshmallows roosteren. Typische dingen die we bij de welpen doen. Maar naast dat een kampvuur maken leuk en gezellig kan zijn is het ook een belangrijke vaardigheid die je later nog veel meer gaat gebruiken bij bijvoorbeeld de verkenners. Daarom leer je bij de welpen de basisingrediënten en vaardigheden voor een veilig kampvuur!

Verkenners

Scouting... daar hoort kampvuur bij! Maar hoe doe je dat veilig? Welk hout brand goed, en welk hout minder? Weet jij al hoe je een vuurtje aan maakt met maar één lucifer?

Zomaar een vuurtje aansteken is gezellig, maar bij de verkenners doen we heuse wedstrijdjes wie het eerst een touwtje kan doorbranden.. of we oefenen met veilig en verantwoord houthakken!

Rowans