Koken

In de weg naar zelfstandigheid is je eigen eten kunnen bereiden natuurlijk erg belangrijk! Onze jeugdleden worden gestimuleerd om naast goed/lekker te koken, ook na te denken over gezonde keuzes. Meestal oefenen we koken 'gewoon' met pannen op een gasstel, maar meer dan eens gebruiken we ook een kampvuur om een brood te bakken of een aardappel te poffen.

Bevers

Alhoewel de leiding het meeste kookwerk doet rondom kampen en weekenden, zijn de bevers niet vies van een beetje bakken! Zo maken we wel eens een heerlijke pizza, of gebruiken we onze vette Dutch oven om boven een kampvuur brandnetelsoep te maken! De bevers helpen dan mee met het beleggen en de ingredienten verzamelen. Ook leren ze over planten in het wild, wat kan je eten en wat is gevaarlijk?

Welpen

Koken is iets wat de welpen nog niet helemaal zelf doen. Op kamp kookt de leiding en helpen de welpen met afwassen en andere corvee klusjes. Wel bakken de welpen soms zelf brood boven het vuur of roosteren ze marshmallows! Naast al deze vette activiteiten is er ook van tijd tot tijd een kook insigne te halen voor op het uniform!

Verkenners

Om een weekje te kunnen kamperen is het wel fijn als er ook wat te eten is. Bij de verkenners ga jij leren om te koken. Wat zet je eerst op het vuur? Wat bak je en wat kook je? Hoe smaken bepaalde ingrediënten?

Koken doen we bij de opkomsten, maar uiteraard ook tijdens weekenden en het zomerkamp. Jaarlijks doen we mee met de Regionale Kook Wedstrijden, waar we strijden tegen andere groepen uit scouting regio Haarlem.

Naast hiken en pionieren, is koken ook een belangrijk onderdeel van de (Regionale) Scouting Wedstrijden

Rowans