Algemene informatie

Wij zijn scouting Elswoutgroep, een tikje eigengereide scoutingvereniging in Bloemendaal. We houden van stoer en gezellig; dus gaan we vaak het bos- en duingebied in van de prachtige Kennemerduinen. Bij scouting zijn de leeftijden opgedeeld in 'speltakken'. Iedere zaterdag is er opkomst voor bevers (5-7 jaar), welpen (7-11 jaar) en verkenners (11-15 jaar), de rowans (15-19 jaar) organiseren op vrijdagavond hun eigen programma.

Scout zijn

Dat betekent veel plezier maken met je vrienden, samen spelen en samenwerken in de groep, leuke dingen leren, improviseren en als je wat ouder bent verantwoordelijkheid nemen. Je houdt je natuurlijk wel aan onze spelregels. De meesten van ons zijn jarenlang bij de Elswoutgroep.

De groep

Je  vraagt je misschien af wat die geruite achtergrond is boven elke pagina. Dat is onze das! Elke scoutingvereniging heeft een 'eigen' kleur of patroon in de das. Zo is jouw groep makkelijk herkenbaar bij activiteiten waar meerdere groepen uit Nederland bij elkaar komen. Onze groep valt in 'Regio Haarlem', waar nog veel andere land- en waterscoutinggroepen bij zitten. Onze leden komen voornamelijk uit Bloemendaal, Haarlem, Santpoort, Velserbroek en Heemstede.

Wij zijn een relatief kleine scoutingvereniging met in totaal gemiddeld tussen de 80 en 100 leden. Al meer dan 20 jaar zijn onze groepen gemengd, zowel jongens als meisjes zijn bij ons dus welkom. We streven naar een gezonde verhouding hiertussen! De verschillende speltakken hebben hun eigen streef-aantal aan leden. Mocht dit aantal bereikt zijn dan kan een nieuw lid op de wachtlijst geplaatst worden.

Leiding

De leiding verzorgt de opkomsten en andere activiteiten (zoals zomerkampen). De meesten van ons zijn al van jongs af aan lid of zijn op een andere manier besmet met het scouting-virus. In het dagelijks leven studeren en/of werken we; alles bij scouting is vrijwillig. Elke week besteden wij, naast de opkomst zelf, tijd aan de voorbereiding en evaluatie van de opkomsten, onderhoud aan het clubhuis of volgen van trainingen. Zo proberen wij een afwisselend en uitdagend spelaanbod te bieden dat voor alle leden leuk is.

Bestuur

Vanaf 2008 heeft de Elswoutgroep een verenigingsbestuur. Wij (ouders); ondersteunen de leiding en waarborgen de continuïteit volgens de beginselen van Scouting Nederland. Het bestuur onderschrijft het belang van Scouting certificering voor alle leiding. De leiding en het bestuur dienen in het bezit te zijn, of in afwachting van goedkeuring, van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).